Przedmiotem konkursu zorganizowanego przez Dzielnicę Wilanów m.st. Warszawy we współpracy z Oddziałem Warszawskim SARP była koncepcja budynku Szkoły Podstawowej zlokalizowanej przy ul. Łokciowej w Warszawie. Należało zaprojektować kompleks oświatowy z dodatkowymi funkcjami jak Młodzieżowy Dom Kultury i poradnia psychologiczno-pedagogiczna, a także zapleczem sportowym, niezbędną infrastrukturą i zagospodarowaniem terenu. W zakresie projektu Szkoły należało wydzielić następujące strefy:
Strefa sportu i rekreacji miała uwzględniać halę sportową z możliwością odbywania imprez sportowo-kulturalno-oświatowych i spotkań grupowych oraz dwie sale gimnastyczne. Rozwiązania dla obiektów pełniących funkcje dodatkowe miały stawarzać powiązanie funkcjonalnie z kompleksem oświatowym, ale również umożliwiać samodzielne funkcjonowanie np. poza godzinami pracy szkoły. Stąd MDK i poradnię psychologiczno-pedagogiczną należało wyposażyć w osobne wejścia.
Organizator oczekiwał od Uczestników konkursu koncepcji kompleksu, który będzie zapraszający i pobudzający wyobraźnię dzieci oraz uwzględniający rozwiązania proekologiczne. [AK]
Do II etapu konkursu zostało zaproszonych 8 Uczestników i wszyscy złożyli opracowania.
Planowany koszt realizacji inwestycji - 97 000 000 zł netto
Maksymalny planowany koszt wynagrodzenia projektanta nie powinien przekroczyć kwoty stanowiącej 5,7 % planowanego łącznego kosztu realizacji inwestycji netto
Materiały zostały opublikowane dzięki uprzejmości i za zgodą Organizatora Konkursu.
Studio Widoki Łukasz Stępnik, Mak studio Łukasz Krzesiak, 2PM Piotr Musiałowski
instagram.com/studio.widoki
Uzasadnienie wyboru pracy:
Praca w najlepszy sposób spełnia oczekiwania Zamawiającego pod względem rozwiązań urbanistycznych, zagospodarowania terenu, jak i funkcji oraz wyrazu architektonicznego obiektu. Atutem pracy jest bardzo czytelny układ brył i podział funkcji. Umożliwiono równorzędny dostęp do projektowanej szkoły zarówno od ulicy Sytej, jak i Łokciowej.
WWAA
wwaa.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Praca wyróżnia się zaproponowanym połączeniem ulicy Sytej i Łokciowej, uzyskanym przez podział brył i zagospodarowanie terenu. Atutem tej pracy jest lokalizacja funkcji dostępnych dla wszystkich mieszkańców z „Nowego Placu Vogla” i „skweru aktywności”. Zapewniono dobre doświetlenie stref rekreacyjnych w części dydaktycznej.
Grupa 5 Architekci
grupa5.com.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Uwagę sądu konkursowego zwróciła wrażliwość kształtowania przestrzeni w oparciu o potrzeby dzieci oraz atrakcyjność terenu zielonego w środku założenia. Wątpliwość Sądu Konkursowego wzbudziła znaczna odległość (i dostępność) poradni i szkolnych pomieszczeń terapii od oddziałów nauczania specjalnego.
MAMGUSTA Architekci
mamgusta.com
Uzasadnienie wyboru pracy:
Praca otrzymuje wyróżnienie ze względu na dobre rozwiązanie urbanistyczne - ukształtowanie strefy wejścia przed budynkiem, która w sposób płynny przekształca się w atrakcyjny hol wejściowy. O ile autorzy poświęcili dużo uwagi na rozwiązania urbanistyczne i budynkowe o tyle nie wykazali przekonujących rozwiązań dedykowanych uczniom. Wątpliwości budzi m.in. relatywnie duże oddalenie od wejścia zespołu szatni, niedoświetlenie rekreacji w skrzydłach szkolnych oraz odległość świetlic od wejścia (jedna z nich na kondygnacji 2.
Pracownia Architektoniczna 1997, Gąska Wojcieszak Pracownia Architektoniczna
pa1997.pl, gwpa.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Zaproponowany został zasadniczo zwarty i efektywny układ komunikacyjny, przestrzenie rekreacyjne wewnątrz budynku są doświetlone. Dużym atutem pracy jest również rozwiązanie zewnętrznych przestrzeni wspólnych na tarasach. Wątpliwości sądu budzi relatywnie mało przestrzeni zielonej dla uczniów, w szczególności w wąskim dziedzińcu zrealizowanym od północy. Deklaracja stworzenia lokalnego centrum życia społecznego nie odzwierciedla się w rozwiązaniach projektowych np. wejście do MDK jest mało widoczne.
JEMS Architekci
jems.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Budynek posiada bardzo dużo uroku różnorodnych przestrzeni wewnętrznych, które zostały docenione przez sąd konkursowy. Autorzy skupili się na wnętrzu, jednak bez wystarczającej uwagi dla przestrzeni zewnętrznych, w których uczniowie, szczególnie młodsze grupy wiekowe, spędzają dużo czasu. Proponowany budynek jest bardzo duży, co rodziło obawy o przyszłe koszty utrzymania obiektu. Wątpliwości budzi zasadność umieszczenia strefy MDK od strony ulicy Łokciowej.
JSK Architekci
jskarchitekci.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Projekt w sposób wzorcowy rozwiązuje detale elementów zagospodarowania terenu i wyposażenia wnętrza. Należy docenić również szczególne zwrócenie uwagi na różne grupy uczniów ze specjalnymi potrzebami i zaprojektowanie rozwiązań pod te potrzeby. Mimo odczytania intencji autorów, w ocenie sądu konkursowego plac wejściowy pozostanie urbanistycznie wyizolowany i bez efektywnych powiązań z resztą tkanki miejskiej. Autorzy nie zaproponowali przekonującej przestrzeni zielonej, z której mogliby korzystać wszyscy uczniowie.
Małgorzata Pirek – FLOWTEKTURA Pracownia Projektowa
flowtektura.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Zaletą pracy jest stworzenie atrakcyjnego wejścia od strony ulicy Łokciowej z półotwartym dziedzińcem zorganizowanym wokół istniejącego drzewa, które płynnie przechodzi w hol, do którego można wejść również od strony ulicy Sytej. Mankamentem pracy jest m.in. ukształtowanie amfiteatru utrudniającego dostęp od ulicy Sytej, oddalenie MDK od głównego wejścia na teren, ciasny układ korytarzowy w części dydaktycznej. Wątpliwości budzi prawidłowość podanego wskaźnika powierzchni biologicznie czynnej w zgodności z ustaleniem obowiązującego planu mpzp. Minusem pracy są rozwiązania komunikacyjnej, które nie sprzyjają bezpiecznemu dotarciu do szkoły przez dzieci.