_nr 2023-021

Wyniki konkursu na koncepcję plastyczno-przestrzenną wystawy stałej Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918-1919 roku w Poznaniu

Informacje

Lokalizacja: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
Organizator: Wielkopolskie Muzeum Niepodległości
Tryb: Zamówienie z wolnej ręki
Rodzaj: Realizacyjny
Typ: Jednoetapowy
Data ogłoszenia konkursu: 31.03.2023
Data rejestracji uczestników: 12.05.2023
Data składania prac: 25.08.2023
Data ogłoszenia wyników: 15.09.2023

Sędziowie

_Przewodniczący:
  • Robert Supeł
_Wiceprzewodniczący sądu:
  • Sebastian Tyrakowski, Muzeum Emigracji w Gdyni
_Sędziowie referenci:
  • Rafał Górczyński, prof. UAP
  • Agnieszka Kuchcińska-Kurcz, Muzeum Narodowe w Szczecinie
  • Szczepan Wroński, WXCA (projektant budynku Nowego Muzeum)
  • Piotr Grzelczak, współautor scenariusza wystawy, Oddziałowe Biuro Badań Historycznych IPN w Poznaniu, „Kronika Miasta Poznania”
_Członkowie sądu:
  • Andrzej Betlej, Zamek Królewski na Wawelu
  • Tomasz Łęcki, Muzeum Narodowe w Poznaniu
  • Justyna Makowska, Urząd Miasta Poznania
  • Włodzimierz Mazurkiewicz, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
  • Przemysław Terlecki, Wielkopolskie Muzeum Niepodległości
_Sekretarz konkursu:
  • Katarzyna Andrzejewska

Opis konkursu

W Konkursie poszukiwano koncepcji plastyczno-przestrzennej dla ekspozycji stałej Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918-1919 w Poznaniu, która będzie najlepsza pod względem artystycznym i funkcjonalnym oraz programowym. Uczestnicy Konkursu zostali zaproszeni do składania prac uzwględniających zarówno scenariusz wystawy stałej i zasoby Muzeum, jak i uwarunkowania funkcjonalne i techniczne. Aranżacja wnętrz wystawienniczych oraz zastosowane środki przekazu miały w sposób innowacyjny, atrakcyjny i przystępny przedstawiać tematykę Powstania w szerokiej perspektywie historycznej. Bardzo ważne było nowatorskie podejście polegające na zapewnieniu przyszłym odbiorcom wystawy nie tylko medium do zapoznania z faktami, ale też możliwości odczucia klimatu prezentowanych historycznych zdarzeń. Organizator podkreślił, iż projekty konkursowe powinny w sposób optymalny łączyć aspekty użytkowe, estetyczne i merytoryczne wystawy. [AK]

W Konkursie zostały złożone 3 prace. 

Materiały zostały opublikowane dzięki uprzejmości i za zgodą Uczestników Konkursu. 

Wyniki konkursu

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

I nagroda 50 000 zł

Trias AVI
trias.pl

Uzasadnienie wyboru pracy:
[...] w najwyższym stopniu jest zgodna z wytycznymi zawartymi w Scenariuszu Wystawy Stałej, wytycznymi narracyjnymi oraz założeniami programowymi do Scenariusza. Wyraźnie wyeksponowany jest w niej element współdziałania i społecznego zaangażowania niezbędnego do sukcesu w pracy i w walce. Praca nr 2 wyróżnia się przejrzystością przyjętych rozwiązań wystawienniczych, zasadnością ich doboru przy prezentacji kluczowych wydarzeń historycznych, czytelnością rozwiązań graficznych, właściwym podejściem do roli i sposobu wyeksponowania muzealiów oraz powściągliwością, która skutkuje między innymi umiarkowaniem w wykorzystaniu multimediów, które nie wychodzą" na plan pierwszy przed pozostałe rozwiązania wystawiennicze. Ta ostatnia cecha ma również bezpośrednie przełożenie na oczekiwane koszty utrzymania wystawy.

więcej
Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

II nagroda 25 000 zł

ART FM
artfm.pl

Uzasadnienie wyboru pracy:
[...] doceniona została śmiałość i oryginalność zaproponowanej wizji, podsumowanej hasłem „W nas płonie ogień wolności", skutkującej bardzo ciekawymi rozwiązaniami scenograficznymi. Jednocześnie dostrzeżono zbyt daleko idące w tej wizji odejście od wytycznych scenariuszowych, a wręcz ich przepracowanie. W pracy tej docenione zostały propozycje potraktowania konkretnych tematów, np. wozu Drzymały, zdobycia Ławicy, czy przedstawienie szerszego kontekstu dyplomatycznego, a także propozycje sposobu wykorzystania muzealiów. Doceniono też to, że wyraz estetyczny pracy nr 3 wyraźnie koresponduje z wyrazem architektonicznym i estetycznym budynku muzeum. Wątpliwości wzbudziła natomiast skala wykorzystania rozwiązań multimedialnych w porównaniu z rozwiązaniami wystawienniczymi o charakterze analogowym, w tym np. wykorzystanie kłopotliwych w eksploatacji ekranów parowych. 

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

III nagroda 15 000 zł

New Amsterdam
newamsterdam.pl

Autorzy: Tomasz Salwierz, Wojciech Florczyk, Michał Gajewski, Magdalena Ślusarczyk, Justyna Strugałło, Dorota Wiśniewska, Pavlo Riabkow, Michał Kuraś, Magdalena Lindström

Uzasadnienie wyboru pracy:
[...] doceniono propozycję oparcia wystawy o motyw „drogi pomiędzy jasnymi i ciemniejszymi fragmentami historii Wielkopolski" i konsekwentne wykorzystanie motywu rozetki narodowej w jej języku graficznym. Przy czym dostrzeżono niezrozumiałe i niezgodne z wytycznymi scenariuszowymi podejście, w którym ,,momenty trudu, znoju codziennego życia, porażki umieszczone są niżej i pozostawione w ujęciu monochromatycznym".

więcej

platforma ARCHIKONKURS istnieje dzięki wsparciu

Forbo
Strona internetowa Archikonkurs wykorzystuje pliki „cookies”. Użytkownik może zmienić warunki korzystania z plików "cookies" poprzez zmianę ustawień przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat przechowywania i wykorzystania plików "cookies" znajdują się w Polityce Prywatności